tirsdag den 25. september 2007

Tema 1 projekt

Brik 2: Person galleri.

I vores fortælling er der to hovedpersoner: Peter og Anna.
Peter er 18 år og er lige flyttet i lejlighed i et beskyttet bofællesskab.
Han har 9.klasseseksamen bag sig, men afsluttede med et meget dårligt gennemsnit.
De sidste to år har han gået på produktionshøjskole, og det var lærerne på denne skole, der opfordrede Peter på det kraftigste at flytte hjemmefra.
Peter boede før alene med sin mor, der arbejder som rengøringsdame på fuldtid. Faderen døde da Peter var lille.
Peter har ydermere en storebror, Søren på 21, der flyttede hjemmefra med sin kæreste, da han var 18 år. Søren gik på handelsskolen og afsluttede med et fint gennemsnit. Han er nu i elev i en bank. Moderen blev gravid med Søren som 17-årig, og blev derfor nødt til at droppe den uddannelse hun var i gang med.
Peter har altid været en stille dreng - den dimentrale modsætning til hans meget udadvendte storebror. Selvom de var uadskillelige som små, voksede de hurtigt fra hinanden, da de startede i skole. Søren var den kvikke, mens Peter havde svært med at klare sig i skolen. Der havde han problemer med det boglige, og fik ikke den nødvendige ekstra hjælp. Han holdt sig meget for sig selv gennem hele skoleforløbet.
Når han kom hjem eskaperede han gennem sine tonsvis af film og computerspil, og var i det hele taget opslugt i sin egen verden. Han begyndte at få det svært ved at omgås mange mennesker ad gangen og udviklede en form for socialfobi på grund sin usikkerhed. Udseendemæssigt begyndte Peter at forsømme sig selv. Han tog meget på i vægt, gad ikke at gå i bad, og var i det hele taget meget usoigneret. Moren som startede sine hverdage kl. 5 om morgenen, tjekkede ikke hvordan Peter tog afsted i skole.
Da Peter begyndte på Produktionshøjskolen, begyndte han at blomstre lidt mere. Der kunne han udfolde sig i de kreative temaer, der var på skolen. Dette kunne dog ikke mærkes derhjemme, hvor han blev ved med at isolere sig, så snart han kom ind af døren.
Efter mange samtaler med lærerne på højskolen og Peters mor, blev Peter skrevet op på til en lejlighed i et i lukket bofællesskab.
Der har Peter nu boet i en månede. Det er her, han møder Anna.

Anna er 20 år og har boet i bofællesskabet siden hun blev 18.
Hun er en lille, buttet og lyshåret pige. De andre i bofællesskabet kender hende bedst som en smilende pige med røde kinder.
Anna kommer fra en god familie: Hendes mor er lægesekretær og hendes far er fysioteapeut. Hun har også en storesøster på 26.
Anna var som barn meget urolig. Kunne ikke sidde stille særlig lang tid af gangen, og havde indlæringsvanskeligheder. Hun fik stillet diagnosen ADHD.
Dette kunne komme i forlængelse af, at Anna blev født en måned for tidligt.
Det kan være svært at se på Anna nu, at hun lider af nogen form for handicap. Familien var i stand til at skabe en regelmæssig hverdag for Anna, og fjerne elementer i hverdagen der kunne virke for distraherende for hende. De fik et godt samarbejde med skolen, og Anna kom i en specialklasse.
Anna har altid fået en masse omsorg og kærlighed, og er selv en kærlig og omsorgsfuld person. Hun er udadvendt og social.
Hun er afhængig af at hendes dag er struktureret, men ellers klarer hun sig fint i bofællesskabet. Hun elsker at lave mad og deltage i de forskellige sociale arrangementer, der er på stedet.
Anna er i praktik i en børnehave, hvilket hun elsker, og børnene elsker hende. Da hun er barnlig af sind, har hun nemt ved at sætte sig ind i børnenes tankegang, og lege med dem.

Pædagogen Mads:
Mads er 32 år, og har arbejdet som pædagog i Bofællesskabet i tre år.
Han er en velsoigneret og pæn fyr, der går i smart tøj. Af sind er han meget ungdommelig, og de unge er vilde med ham.
Udadtil ligner Mads måske ikke en pædagog. Hans højre arm er dækket med tatoveringer og han er muskuløs. Men Mads er helt nede på jorden. Han er gift og har en lille dreng på 1½ år. Mads har en autistisk lillebror, og lærte derved at være meget pædagogisk i hans opførsel. Han mener selv, at lillebroren har inspireret ham til at blive pædagog. Før Mads kom til bofællesskabet arbejdede han i fem år på en døgninstitution for børn og unge med sociale problemer.

Ingen kommentarer: