torsdag den 20. september 2007

Web Quest

1: Pædagogisk Profession
a) "Som pædagoger er vi i kraft af vores uddannelse kvalificeret til at løse de samfundsmæssige
opgaver som er beskrevet i de love, der regulerer det pædagogiske arbejdsområde. Pædagoguddannelsen
er grundlaget for den professionelle viden, kunnen og gøren der tilsammen giver
autorisation til at varetage pædagogisk arbejde med børn og unge."

b)
Afsnit 1
Afsnit 2

2: Pædagogisk relation
a) "En pædagogisk relation er en mellemmenneskelig relation, et møde mellem mennesker, båret
af gensidig respekt, anerkendelse og dialog. Men først af alt er den båret af, at det er et møde
med et menneske, i modsætning til et reduktionistisk menneskesyn, hvor fokus er på diagnoser e.l."


b)
Afsnit 1.
Afsnit 2.

3: Specialisering:

Signalement
Specialiseringen bidrager til uddannelsens målsætning ved at kvalificere til tilvejebringelse og anvendelse af viden, teori og metode inden for et specifikt arbejds-, funktions- eller fagområde.
Læring i fagområdet fungerer eksemplarisk, således at opnåede kompetencer inden for det valgte specialiseringsområde kan anvendes i forhold til øvrige målgrupper med andre samfundsmæssige, institutionelle og personlige betingelser. Ved fordybelse i og konkretisering af et specifikt arbejdsområde bidrager specialiseringen til at professionsrette uddannelsens øvrige fag og faglige elementer.

Faglige kompetencemål
Målet er, at den færdiguddannede kan
a) anvende viden og indsigt i det specifikke arbejde med brugergruppen,
b) opstille fagligt begrundede pædagogiske mål ud fra en forståelse af brugernes perspektiver og handlemuligheder,
c) reflektere kritisk over pædagogiske tænkemåder og handlemuligheder ud fra teori, forskning og praksisforståelser inden for det valgte specialiseringsområde og
d) udmønte professionsforståelse og professionsetik inden for det valgte specialiseringsområde.

Centrale kundskabs- og færdighedsområder
Børn og unge
a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser.
b) Børn og unges livsbetingelser og trivsel, herunder omsorgssvigt og mobning, i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår.
c) Inklusion og eksklusion.
d) Omsorg, magt og relationsdannelse.
e) Børne- og ungekultur, leg og aktiviteter.
f) Brugerinddragelse og rettigheder, herunder samarbejde med og vejledning af forældre og andre pårørende samt fagpersoner.
g) Udsatte børn og unge samt børn og unge med særlige behov for pædagogisk støtte og indsats.
h) Forebyggende arbejde og interventionsformer.
i) Love, konventioner og regler af særlig betydning for børn, unge og deres pårørende.
j) Pædagogiske læreplaner og sprogvurderinger i dagtilbud.
k) Skolestart og fritidsordning. Overgang fra daginstitution til skole.

Mennesker med nedsat funktionsevne
a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser.
b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår.
c) Funktionsnedsættelse og livsmuligheder.
d) Inklusion og eksklusion.
e) Omsorg, magt og relationsdannelse.
f) Samarbejde med brugere, pårørende og professionelle.
g) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen.
h) Brugerinddragelse og rettigheder.
i) Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen, herunder centrale handicappolitiske målsætninger.
j) Kompensationsmuligheder.
k) Kommunikative processer og alternative kommunikationsformer.

Mennesker med sociale problemer
a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser.
b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår.
c) Inklusion og eksklusion.
d) Omsorg, magt og relationsdannelse.
e) Opsøgende arbejde og interventionsformer.
f) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen.
g) Brugerinddragelse og rettigheder.
h) Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen.
i) Misbrug og psykiske lidelser.
j) Truede familier, sorg og krise.

4:
a) Artikel "Hvor meget må man blande sig i andre menneskers liv?"

b) Dansk, kultur og kommunikation:
1. "Tillykke Danmark!"
2. "Kun få etniske minoriteter bor i bofællesskaber"

c) http://www.childbook.dk/ er en hjemmeside om den danske børnelitteratur. Siden består af to dele. Et oplevelsesrigt og meget anderledes bibliotek, hvor børn og voksne kan gå på opdagelse i den danske børnelitteratur og en mere traditionel præsentation af danske forfattere og deres værker på dansk og engelsk.
Childbook.dk er en nem og hurtig måde at finde nye og gamle fortællinger på. Det giver en god og nem introduktion til sproget - for danskere, men også for andre sprogede, da siden findes på flere sprog.

d) "Strandvænget. jeg ville tage et - koben..."

f) Diplomuddannelse:
Socialpædagogisk støtte i pædagogisk arbejde

g) Holst, Janne - Botilbud : for personer med brug for støtte i hverdagen

5:
a) Formålet med at formulere en Pædagogisk profil er at få et fælles værdigrundlag
for, hvad de som organisation og som medlemmer af denne organisation ser det ønskeligt
at satse på i arbejdet med børn og unge.

b) Institutionen er et helheds orienteret uddannelsestilbud hvor uddannelse og jobtræning, skal ses i sammenhæng med oplæring og træning på det sociale og bomæssige område. Tilbuddet retter sig mod unge mellem 17 og 25 år med generelle eller specifikke indlæringsvanskeligheder.

Institutionen blev etableret i starten af 1999 og er til unge, der har svært ved at begå sig i det etablerede uddannelsessystem. Bl.a. på grund af deres boglige handicap eller indlæringsvanskeligheder.

6:
) Det er en selvejende institution etableret af Randers Kommune og foreningen Jysk Børneforsorg/Fredehjem.
b) Det Digitale Randers er en hjemmeside med informationer om Randers kommune.
c)
i) De lægger vægt på at unge kan få et sted, hvor de kan få venner, lære at begå sig selvstændigt i hverdagen, bo selv og få sig en uddannelse med henblik på job i erhvervslivet.
ii) Vores indtryk var, at det var et sted for unge mennesker, der ikke lider af nogen form for nedsat funktionsevne. Det billede der er på forsiden indikerer, at det er et socialt sted.
iii) Det er en spændende institution fordi de unge har mulighed for at prøve forskellige former for jobs, udfordre sig selv rent personligt, og få en sejr ved at kunne opnå at bo for sig selv.
v) Siden er nem at finde rundt i.
vi) Let tilgængeligt sprog
vii) Godt at der er en masse billeder - det giver siden lidt farver og liv. Skrifttypen er meget lille, hvilket kan virke uoverskueligt.
viii) Det første store billede på forsiden associerer til luft og frihed.





1 kommentar:

Birthe Paungreen sagde ...

hej med jer
Det ser ud som om I allerede har været på besøg på institutionen??
Det ville være rigtig fint, hvis I laver en beskrivelse af stedet, med bygninger, rum, lys/mørke, atmosfære osv. Så det bliver konkret for læseren.

Kunne I slette navnet og så bare angive målgruppen "mennesker med nedsat funktionsevne", beskrive dem og forklare hvilken type institution, der er tale om - Af hensyn til anonymitetskravet.
Jeg vil frygtelig gerne mødes med jer på mandag 12.30, hvis I har mulighed for det?
Birthe